Naujienos
EK nusprendė perduoti ES Teisingumo Teismui Lietuvos ir dar 3 valstybių narių bylas
Europos Komisija nusprendė perduoti Europos Sąjungos Teisingumo Teismui Lietuvos ir dar 3 valstybių narių bylas, nes jos nesumažino išmetamo kai kurių oro teršalų kiekio
Europos Komisija nusprendė perduoti Europos Sąjungos Teisingumo Teismui Bulgarijos, Lietuvos, Portugalijos ir Švedijos bylas, nes jos nesilaikė įsipareigojimų sumažinti kai kurių išmetamųjų oro teršalų kiekį pagal Direktyvą (Direktyva (ES) 2016/2284) dėl tam tikrų valstybėse narėse į atmosferą išmetamų teršalų kiekio mažinimo (Nacionalinių išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo įsipareigojimų direktyva, toliau – NITKMĮ direktyva).
NITKMĮ direktyvoje nustatyti nacionaliniai kelių išmetamųjų oro teršalų kiekio mažinimo įsipareigojimai, kuriuos kiekviena valstybė narė turi įvykdyti kiekvienais metais 2020–2029 m. laikotarpiu, ir dar platesnio užmojo mažinimo įsipareigojimai nuo 2030 m. Taip pat reikalaujama, kad valstybės narės parengtų ir atnaujintų nacionalines oro taršos valdymo programas (NOTVP), kuriose būtų nurodyta, kaip bus laikomasi šių mažinimo įsipareigojimų. Bulgarija, Portugalija ir Švedija nesilaikė įpareigojimų sumažinti išmetamą amoniako (NH3) kiekį, o Lietuva – išmetamą azoto oksidų (NOx) ir nemetaninių lakiųjų organinių junginių (NMLOJ) kiekį.
2023 m. sausio mėn. Europos Komisija, remdamasi NOTVP ir nacionalinių oro teršalų apskaitos ataskaitų, pateiktų 2022 m. ir apimančių duomenis iki 2020 m., analize, išsiuntė oficialius pranešimus keturiolikai valstybių narių, kurios 2020 m. neįvykdė išmetamųjų teršalų kiekio sumažinimo įsipareigojimų. Amoniakas buvo teršalas, dėl kurio įpareigojimų nesilaikė dauguma valstybių narių.
Užbaigusi 2023 m. pateiktų nacionalinių išmetamųjų teršalų apskaitos ataskaitų, apimančių duomenis iki 2021 m., įskaitant papildomą valstybių narių pateiktą informaciją (kaip antai 2025 ir 2030 m. išmetamo ŠESD kiekio projekciją; atnaujintas NOTVP ir, kai tinkama, atnaujintą politiką ir priemones), analizę, 2023 m. lapkričio mėn. Europos Komisija pateikė pagrįstas nuomones devynioms iš tų keturiolikos valstybių narių.
Iš naujausių 2025 m. valstybių narių pateiktų išmetamųjų teršalų apskaitos ataskaitų, apimančių išmetamųjų teršalų kiekio duomenis iki 2023 m., matyti, kad kai kurios valstybės narės nuolat nepakankamai laikosi išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo įpareigojimų. Europos Komisija mano, kad valdžios institucijų pastangos laikytis išmetamųjų teršalų kiekio sumažinimo įsipareigojimų pagal NITKMĮ direktyvą iki šiol buvo nepakankamos, todėl nusprendė perduoti Bulgarijos, Lietuvos, Portugalijos ir Švedijos bylas Europos Sąjungos Teisingumo Teismui. Europos Komisija toliau vykdys oro teršalų išmetimo stebėseną visose valstybėse narėse ir prireikus priims sprendimus dėl tolesnių veiksmų.
Pagrindiniai faktai
Dėl oro taršos patiriamos išlaidos, susijusios su žmonių sveikatos priežiūra ir ekonomine veikla, ES siekia apie 330–940 mlrd. EUR per metus, įskaitant prarastas darbo dienas, sveikatos priežiūros išlaidas, derliaus nuostolius ir žalą pastatams, o visoms ES oro kokybės gerinimo priemonėms iš viso išleidžiama 70–80 mlrd. EUR per metus. Didėjanti mažiau taršių prekių ir paslaugų paklausa atveria didelių verslo galimybių ir jau dabar skatina ES įmones ieškoti novatoriškų sprendimų. Kovos su tarša veiksmais ne tik apsaugoma aplinka, bet ir stiprinamas kartų tarpusavio solidarumas.
NITKMĮ direktyva padeda siekti Nulinės taršos veiksmų plane nustatytų 2030 m. oro taršos tikslų. Ji orientuota į penkis oro teršalus, darančius didelį neigiamą poveikį žmonių sveikatai ir aplinkai, konkrečiai: sieros dioksidą (SO2), azoto oksidus (NOx), nemetaninius lakiuosius organinius junginius (NMLOJ), amoniaką (NH3) ir smulkiąsias kietąsias daleles (KD2,5). 2016 m. įsigaliojusioje direktyvoje nustatyti nacionaliniai išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo įsipareigojimai, išreikšti kiekvieno baziniais metais (2005 m.) išmesto teršalo kiekio procentine dalimi. Šie įpareigojimai taikomi nuo 2020 m., o išmetamųjų teršalų kiekių duomenys pirmą kartą pateikti 2022 m.
Daugiau informacijos
ES pažeidimo nagrinėjimo procedūra
Sprendimų dėl pažeidimų duomenų bazė ir pažeidimų žemėlapis bei diagramos
2025 m. lapkričio mėn. sprendimų dėl pažeidimų rinkinys
Pažeidimo nagrinėjimo procedūra, Bulgarija INFR(2022)2068
Pažeidimo nagrinėjimo procedūra, Lietuva INFR(2022)2074
Pažeidimo nagrinėjimo procedūra, Portugalija INFR(2022)2078
Pažeidimo nagrinėjimo procedūra, Švedija INFR(2022)2080
